Què pot fer una empresa davant d’un ciberatac?

Els darrers dies de 2021 ha estat noticia un atac de  ransomware que ha afectat més de 200.000 empreses en més de 150 països i això ens indica que els ciberatacs son cada cop més habituals i a la vegada més complexes.

 Els atacs dels hackers per robar dades confidencials de les empreses han augmentat un 93% durant el 2021 i això indica que en el proper 2022 aquest perill seguirà augmentant.

 El darrer atac global que ha afectat a bona part del món ha obligat a paralitzar els sistemes de més de 200.000 empreses obligant-les a aturar el seu negoci fins que han pogut combatre-ho. Aquest tipus d’atac es coneix com ransomware, el qual actua  encriptant els arxius de manera que no es pugui tenir accés a ells i així es paralitzen tots els sistemes informàtics de les empreses afectades.

Quan ens referim a un atac del tipus ransomware hem de parlar d’un sistema que infecta els equips, encriptant les seves dades per tal de poder demanar un rescat a l’empresa si aquesta desitja alliberar la seva informació infectada i a la que ja no te accés.

L’accés a les dades o als sistemes de l’empresa s’aconsegueix mitjançant una simple campanya de phishing amb la que s’imita la identitat d’una persona o una entitat de confiança i convida al destinatari a obrir un arxiu que conté el codi maliciós que permetrà a l’atacant encriptar totes les dades (incloent les copies de seguretat) i fer-les totalment inaccessibles si no es paga el rescat corresponent. Només fa falta que un treballador de l’empresa obri un correu infectat i executi l’arxiu, és així de fàcil.

Què pot fer una empresa per prevenir-se d’un ciberatac?

  1. El més important és explicar als treballadors com detectar, evitar i notificar al seu departament informàtic un correu phishing.
  2. Desprès cal mantenir els equips permanentment actualitzats a les últimes versions del fabricant i evitar així la propagació per tots els equips que estiguin en xarxa.
  3. Tenir definits els procediments de resposta immediata davant de qualsevol incident d’aquest tipus de ciberatacs i que permeti una ràpida reacció que ajudi a evitar l’impacte en el sistema informàtic de l’empresa.
  4. Disposar de solucions actualitzades que permetin detectar intrusions i comportaments anòmals tant en l’Endpoint com en el Firewall.
  5. Subscriure’s a serveis d’alerta i seguretat per detectar aquests atacs i prendre mesures. Existeixen eines que permeten la detecció avançada i que inicien un protocol de prevenció per evitar qualsevol mal major.
  6. És imprescindible disposar d’un sistema automatitzat de backup de dades d’usuaris, servidors i aplicacions crítiques, incloent un sistema de còpia de seguretat al núvol. Aquesta mesura permetrà que si una empresa s’infecta, pugui recuperar les dades i restaurar els seus equips per tornar-los a deixar en estat de funcionament òptim.

En Sebastià Pasqual, CEO de Informàtica Industrial, empresa amb més de 30 anys de servei a les Pimes, recomana “deixar en mans d’empreses especialitzades la gestió d’aquests protocols, sistemes de seguretat, copies cloud i actualitzacions dels software per tal de garantir a qualsevol empresa que en cas de patir un ciberatac podrà restablir el sistema i les seves dades sense tenir que pagar cap rescat”.

Cal confiar amb els professionals ja que els ciberatacs cada cop seran més freqüents i sofisticats i en el 2022 es farà imprescindible estar protegits per garantir el bon funcionament de qualsevol empresa.