Saps com avaluar el teu procés de transformació digital?

La pandèmia del Covid ha ajudat a accelerar l’ús d’eines digitals a les empreses, però això no vol dir que el procés de transformació digital es faci de forma correcta.

Segons un estudi de Informàtica Industrial, realitzat en una mostra de Pimes del Vallés, el més important és planificar de forma correcte el què es vol transformar, comunicar internament perquè aquests canvis son necessaris i conèixer molt be quins beneficis s’esperen en cada àrea de l’empresa.

I, en aquest procés, cal analitzar tots els resultats que es vagin obtenint per poder valorar-los amb indicadors clars i saber si el procés que s’està realitzant és el que s’esperava o no.

I aquests indicadors els podem resumir en:

El temps que comporta aquest canvi

Cal avaluar si s’estan acomplint els terminis que es van preveure inicialment o no. En cas de que hi hagin retards cal esbrinar quines causes han estat el motiu per tal de poder-les resoldre. No és el mateix detectar un problema tècnic que una reticència del personal en adoptar un nou procés.

Integració de l’estratègia digital amb la de l’empresa

No es pot fer una transformació digital sense assumir que això comportarà canvis en la cultura i manera de treballar de l’empresa. Cal d’aconseguir una integració plena dels diferents departaments de l’empresa i fer que tots treballin amb un mateix objectiu ja que en cas contrari el procés mai arribarà a completar-se. Tota l’empresa s’hi ha d’involucrar i acceptar-ho com un be comú.

Transformació dels treballadors vers l’estratègia digital

Si els treballadors no s’impliquen en el procés de canvi no es produiran avenços en el procés de transformació digital. El personal ha de voler utilitzar els nous processos i s’ha de poder veure si estan satisfets o no amb ells o si els troben tant útils com s’havien planificat. Un procés de digitalització és un procés dinàmic i que pot i ha d’adaptar-se als canvis que siguin necessaris, de manera que la implicació del personal per millorar-lo és fonamental.

Adopció de noves competències digitals

En qualsevol transformació digital és necessari que els treballadors adquireixin noves competències, com pot ser l’aprenentatge d’un nou ERP, per citar un exemple. Per això cal avaluar, per cada treballador, quin aprenentatge li caldrà fer i facilitar-li la formació o actualització de coneixements que li permeti una fàcil adaptació als canvis. I, en cas necessari, avaluar si cal incorporar nou personal si el perfil que es necessita no es pot trobar en els recursos humans propis de l’empresa.

Reducció de costos

Aquest és un indicador clar ja que tota empresa ha de tenir com a objectius la reducció dels seus costos i la millora de la seva productivitat. Per això cal veure si els processos que s’estan implementant redueixen realment les despeses i quines son (ja sigui en l’administració, en els processos operatius o de producció, en la part comercial o en el servei al client per citar-ne alguns).

La satisfacció del mercat o del client

El fi de qualsevol transformació digital ha d’estar enfocada sempre al client. Per retenir-lo cal millorar la seva satisfacció i fer que la seva experiència sigui positiva. Si el que estem implementant no ens dona indicadors favorables en aquest sentit cal replantejar-ho tot.

Segons Sebastià Pascual CEO de IN2 avui, la revolució digital en tots els sectors és un fet ineludible per a qualsevol empresa. La crisis provocada por el Covid ha fet que s’acceleri la incorporació de les noves tecnologies digitals en les empreses i la nostra empresa, Informàtica Industrial, està preparada per oferir les solucions més adequades a les necessitats reals de les Pimes”.